Menu

Cięcie stali na NB 316

Stocznia CRIST rozpoczęła dzisiaj cięcie stali na jednostkę NB 316. W Gdyni powstanie kolejny wielofunkcyjny, polarny statek pasażerski z kadłubem X-BOW.

 

Dzisiejsze wydarzenie to pierwszy krok w budowie jednegoz najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie – NB 316, siostrzanej jednostki NB 312 „National Geographic Endurance”. Długi na blisko 125, a szeroki na ponad 20 metrów statek będzie mógł pływać w trudnych warunkach polarnych, jednocześnie zabierając na pokład w luksusowych warunkach ponad 100 pasażerów.

 

Jednostka zostanie wyposażona kadłub z linii X-BOW znany dotychczas z jednostek przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji. Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów.

 

Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Co istotne dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.

 

W części wyposażona jednostka jest budowana w stoczni CRIST, a ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein Verft. Odbiorca finalnym statku jest Lindblad Expeditions. Gotowa jednostka rozpocznie swoją pracę w 2021 roku.